dinsdag 14 januari 2014

Echt? Niet! Of toch?

Meestal begin ik een nieuw jaar vol goede voornemens. Een lijstje, voor een groot deel met oude bekenden en een paar nieuwe gezichten. Eindelijk dat boek! Minder druk. Loslaten. Meer groots en meeslepend...  Het was voor dit jaar niet anders of toch misschien wel. Terwijl we tijdens Oud & Nieuw onze voornemens aan gele post-its en elkaar toevertrouwden, moest ik aan de woorden van vriend F. denken: alles in het leven gaat vanzelf.

De eerste keer dat hij deze wijsheid met me deelde, barstte ik in lachen uit: 'Wel een beetje makkelijk, vind je niet.' Hij vond van niet: "Het is gewoon zo". De man die - zolang ik hem ken - al op zoek is naar zingeving. In boeken, in meditatie, in verre reizen, in muziek... Niet eerder was hij zo enthousiast dan over deze eenvoudige ontdekking: alles in het leven gaat vanzelf. "Maar hoe zit het dan met alle keuzes die je maakt, dromen die je najaagt, toevallige ontmoetingen die toch geen toeval kunnen zijn", werp ik tegen. "Ook dat gaat vanzelf", antwoordt hij onverstoorbaar." Met een 'toch vind ik het een beetje makkelijk' denk ik het laatste woord te hebben.

Maar gek genoeg blijven zijn woorden hangen. Hoeveel invloed heb ik op mijn eigen leven? Natuurlijk maak ik keuzes, maar terugkijkend had ik vooral heel veel toch niet kunnen voorspellen. Laat staan het me voornemen. "Wat vind jij?", vraag ik mijn lief. "Ik heb het altijd al gezegd", vindt hij. Ik moet lachen. Dat is zo. "Maar dan minder filosofisch verpakt toch, als in worst en maakt niet uit", pest ik. "Komt op hetzelfde neer". De tweede onverstoorbare man op een dag.

Dat het geen mannending is, blijkt als vriendin T. er hetzelfde over denkt. "Natuurlijk gaat alles in het leven vanzelf". "Maar waarom dan al die moeite om je big 5 for life te ontdekken", mopper ik. "Ja, je moet het leven natuurlijk wel af en toe een handje helpen en wat wensen het universum in slingeren." 

Ik zie ze meteen zitten daarboven, de dames en heren van de afdeling administratie. Bakjes in en bakjes uit. Belangrijke stempels en eindeloos veel papierwerk. En bij de koffie-automaat mopperen: "Daar beneden denken ze dat het allemaal maar vanzelf gaat."

Dus. Ik weet het nog zo net niet. Want wat houd ik van lijstjes. Van nadenken over waar mijn leven naartoe zou moeten gaan. Van goede voornemens. Van wensballonnen. Toch deed ik tijdens Oud & Nieuw iets minder lang over mijn lijstje. En was ik minder streng tegen mezelf en anderen dan voorgaande jaren. "Een tegenprestatie?" "Ja, schrijf maar op, als stok achter de deur." Maar terwijl ik het zeg, kan ik het niet helpen en lach. Ik denk aan John Lennon.


Life is what happens to you while you're busy making other plans.  



1 opmerking:

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?