maandag 31 maart 2014

Geëmmer!

Klinkt leuk, bucketlist. Maar eigenlijk geen idee waar het woord vandaan komt, bedacht ik me een minuut geleden toen ik aan dit blogje wilde beginnen. En waar je vroeger (lees: een tijd die ik nog bewust heb meegemaakt) op zo'n moment de 24-delige encyclopedie uit de kast trok of baalde omdat op dit tijdstip de bibliotheek al dicht was of dé hulplijn uit jouw vriendenkring belde, google je nu gewoon even:

The term kick the bucket is believed to have originated from the 16th century when people hanged themselves by standing on a bucket with a rope around their neck and then kicking the bucket away.

Mmm, klinkt meteen een stuk minder leuk. Het lijstje dat je gedaan wilt hebben voordat je 'the bucket kickt'. En ook maar beter gedaan kan hebben, want op zo'n emmer komt er waarschijnlijk weinig meer uit je handen. Ga daar maar eens aan staan. Zo'n lijstje met dingen waar je enige excuus is: "Ja, daar ben ik niet meer aan toe gekomen want toen was ik al kassiewijlen (wat weer terug te voeren is op het woord hasjiweinoe: het aan het gezicht onttrekken van de wetsrol aan het eind van de Joodse eredienst)". Aan de andere kant, is het natuurlijk een goede ' onzekere' stok achter de deur (waar komt dat nou weer vandaan?!). En natuurlijk - dat snap ik ook - is het gewoon bedoeld om na te denken over wat je graag in jouw leven zou willen doen en bereiken. No pressure, slechts een klein beetje.

Toch heb ik geen bucketlist. Ik word er opstandig van, zo van dat maak ik lekker zelf wel uit. Wat natuurlijk nergens op slaat, want dat is nou net het idee... dat je zelf uitvogelt waar jouw emmerlijstje uit moet bestaan. Maar dat brengt me dan weer aan het twijfelen. Want hoeveel dingen 'mogen' er op mijn lijstje, hoe definitief is het, is er een bepaalde leeftijd waarvoor je het moet 'inleveren'. En kom niet aan met 'dat mag je helemaal zelf bepalen'. Want dat vind ik wel erg makkelijk! En er dan wel een deadline aan hangen! Geëmmer, dat is wat het is!

(Ik zweer je, elke zelfhulpboekfancoachgoeroegoedbedoelerdmaakwatvanjelevenbeliever heb ik binnen een minuut in de boom!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?