woensdag 13 januari 2016

Bewust

De goede voornemens voor dit jaar maakte ik al, samen met vriendinnen D. en T. en zelfgebrouwen limoncello. Naarmate de fles leger raakte, werden de voornemens overmoediger.  Dat bleek pas de volgende dag, toen vriendin D. de lijstjes doorstuurde. We hadden er ook nog wat voor elkaar verzonnen, zo bleek uit de ietwat bokkige vraag van vriendin T: "Hoezo minder prinsessengedrag?" Wij konden het ons niet meer goed herinneren...

Het lijstje was mooi, eindelijk aan dat boek beginnen, tenminste die eerste regel of de tweede als de eerste niet wil lukken. Meer kussen en de zomervakantie laten regelen door mijn lief (zie luxeproblemen). Toch was mijn lijstje niet af, ik bleef er in mijn hoofd mee bezig. Er ontbrak nog iets. Iets dat ik al sinds een tijdje graag wil en ook doe. Op mijn manier en in kleine stapjes. En toen las ik de mooie blog van collega L. en vond mijn woord voor 2016: BEWUST.

In 2016 wil ik graag bewust(er) leven, duurzamer, hoewel dat meteen zo'n groot woord is. Bewuster dus. Met de keuzes die ik maak, met het eten dat ik eet en mijn kinderen voorzet, met de kleren die ik draag en voor mijn kinderen koop, met de spullen die ik koop en met de tijd die ik heb. Waarom? Allereerst omdat het kan. Omdat ik in de luxe positie zit dat ik bewuste keuzes kan maken. Om daarmee een heel klein steentje bij te dragen aan een betere wereld. Om een tegenwicht te bieden aan alles wat me tegenstaat (materialisme, egoïsme, onverschilligheid...) En vooral omdat het mijn dagelijks leven fijner maakt. Een heel simpel voorbeeld. Afgelopen zomer besloot ik mijn haar niet meer te wassen. Met vallen en opstaan heb ik inmiddels een gouden middenweg gevonden. Al een halfjaar was ik mijn haar met een heerlijk naar honing ruikend zeepje van Lush. Dat zeepje ligt enorm bescheiden te zijn in mijn badkamer, ik sta nooit meer twijfelend voor de shampoo-schappen, ik houd geld over en mijn haar glanst meer dan ooit tevoren.

Geitenwollensok? Misschien. Maar wel een vrolijke geitenwollensok die steeds minder consumeert, minder troep heeft, dus minder opruimt, blijer is met de spullen waar ik wel voor kies, lekkerder eet, (te) gekke projecten aangaat (daarover later meer) en elke dag een beetje wijzer wordt. Niet gek toch?

 


Een avond met de beste voornemens...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?