zaterdag 2 april 2016

Stick to the plan

Stick to the plan. Het is een zinnetje dat ik vaak tegen mezelf zeg. In mijn hoofd. Niet hardop natuurlijk. Ik bedacht dit zinnetje, toen ik het boek The Happiness Project van Ruben Gretchen las. Hierin wist ze me te overtuigen dat ieder mens wel een paar geboden kan gebruiken in zijn leven. Voor het nodige houvast en een stok achter de deur.

Een van de eerste zinnetjes op mijn lijstje was het stick-to-the-plan-gebod.  Ik ken mezelf namelijk al langer dan vandaag en wist dat hoofd voor een simpel plan minstens twee alternatieven kan bedenken. Voorbeeld? Ik heb een vrije dag. Mijn eerste gedachte is, wat heerlijk ik ga koffie drinken in de stad. Tegen de tijd dat mijn vrije dag is aangebroken, denkt hoofd, waarom koffie drinken in de stad als ik ook kan uitwaaien op het strand. Of misschien kan ik wel naar... Met een beetje pech verandert pret in gepieker en keuzestress.

Mijn verstandige lief adviseerde me dan maar gewoon te kiezen en dat zo snel mogelijk te doen, zodat ik in ieder geval geen tijd verspilde aan twijfelen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, als hoofd zelfs onderweg naar de bakker bedenkt of je niet beter eerst naar de supermarkt kan gaan. En welke supermarkt? De appie is lekker dichtbij, maar word je niet veel blijer van de Landmarkt... Dat dus. Er moest iets gebeuren. Het advies van lief en Gretchen werd mijn stick-to-the-plan-mantra. En het helpt. Dus bedenk ik iets en wil hoofd roet in het eten gooien dan wijs ik haar vriendelijk op het gebod. Meestal zwijgt ze dan, verontwaardigd. En dat geeft een rust.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?