donderdag 25 september 2014

Zussen (Dag 5)

Oudste en middelste. Zussen en toch een wereld van verschil. Oudste A. met haar zo steil en glad dat ik het wel een skipiste voor vlinders noem. Middelste E. met eindeloze krullen die vrolijk de wereld in springen. Terwijl het voor A. niet stoer genoeg kan, is E. een echt meisjes-meisje. Ze wil jurken die zwieren en als we even niet opletten heeft ze haar lippen en wangen alweer voorzien van glitters. De spiegel is haar beste vriend en zelfs geen verdriet zo groot of er moet een spiegel worden gezocht om te kijken hoe de tranen uit haar ooghoeken vallen. Dat is allemaal niets voor A. Op kamp met het thema 1001-nacht gaat ze verkleed als piraat of nog preciezer als Johnny Depp uit Pirates of The Caribbean (een zeer vrije vertaling van Ali Baba en de 40 rovers). Voor dat doel wil ze voor deze ene keer ook best vlechtjes in haar haar (terwijl zus E. de juiste kleuren elastiekjes selecteert).

In de boekwinkel kiest A. het meest spannende boek dat er is, terwijl E. blind vaart op roze omslagen met prinsessen. Nog een wonder dat het voorlezen al die jaren goed is gegaan (lang leve Annie M.G. Schmidt en Roald Dahl). Kleren kopen is met oudste een crime en met middelste een feest. En is A. uit een broek of shirt gegroeid, dan gaat die in de textielbak, want middelste houdt er een andere smaak op na (bovendien is middelste de enige in dit gezin die net als ik van winkelen houdt en dat wil ik vooral stimuleren). 

A. zit op judo en speelt elektrische gitaar (omdat ze zo graag in een bandje wil), in  haar vrije tijd oefent ze kickturns op haar skateboard. E. doet aan yoga en balanceert moeiteloos op een bal, in het weekend kan ze uren tekenen en kleuren. In de bioscoop moeten we ons opsplitsen. Manlief met A. naar iets met science fiction en ik met de twee 'kleintjes' naar Tinkebell (kleine man houdt ook van roze en elfjes). En terwijl E. iedere ochtend een race voert tegen de klok, zit A. als eerste aangekleed beneden. Voor E. een zoete boterham, voor A. een boterham met hartig... en zo kan ik nog wel even doorgaan.  

A. en E. mijn allerliefsten. Zelfde opvoeding, zelfde vader en moeder en toch zo anders. Ik geniet. Hoe gaat hun leven eruitzien als ze later groot zijn. Hopelijk vol fijne avonturen. Stoere voor A. en voor E. vol glitter en glamour. Het kan bijna niet anders. Gelukkig beleef ik ze voorlopig nog van heel dichtbij mee. 


Rara: wie van de twee heeft een Spaanse waaier?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?